بازار طلا و ارز همچنان شاهد تداوم روند کاهشی قیمت‌ها نسبت به روزهای گذشته است.

طلا و سکه همچنان در سراشیبی سقوط/ کاهش قیمت تا چه زمانی ادامه دارد؟

به‌گزارش قدس آنلاین، بازار طلا و ارز همچنان شاهد تداوم روند کاهشی قیمت‌ها نسبت به‌روزهای گذشته است؛ البته این کاهش قیمت‌ها به‌اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی طی روزهای آینده دستخوش تغییر می‌شود.

به‌صورت کلی پیش از برگزاری انتخابات بسیاری از معامله‌گران و کارشناسان اقتصادی بر این عقیده بودند که درصورت انتخاب هر یک از نامزدهای انتخاباتی، بازار طلا و سکه مسیری متفاوت را طی خواهد کرد. آنان تاکید داشتند درصورت روی کار آمدن سعید جلیلی شاهد صعودی شدن بازار خواهیم بود و در صورت بر کرسی نشستن مسعود پزشکیان، روند بازار سیر نزولی را تجربه خواهد کرد.

دوازدهم تیر ماه و پیش از برگزاری دور دوم انتخابات هر قطعه سکه طرح جدید با افزایش ۴۶۰ هزار تومانی نسبت به روز پیش از خود، ۴۳ میلیون و ۸۷ هزار تومان معامله شد که این نرخ باعث شد حباب سکه به ۹ میلیون و ۱۶۵ هزار تومان برسد.

همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۳ هزار تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه، سه میلیون و ۵۲۰ هزار تومان قیمت گذاری شده بود.

اما کمی پس از آن و در تاریخ ۱۴ تیر ماه بازار روند صعودی به‌خود گرفت تا جایی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با قیمت ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به‌فروش رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به‌مبلغ ۳ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا و سکه در ۱۴ تیرماه

محصول  نرخ
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان 
سکه تمام طرح قدیم ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان
نیم سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان 
ربع سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان 
سکه یک گرمی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان 
طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۴۸۴ هزار تومان 
طلای ۲۴ عیار ۴ میلیون و ۶۴۵ هزار تومان

روز سه شنبه ۱۹ تیرماه هم هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با قیمت ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ ۳ میلیون و ۳۸۲ هزار تومان معامله شد.

اما چرا شاهد کاهش قیمت در این بازار پر طرفدار هستیم؟ بسیاری بر این عقیده هستند که فرا رسیدن ایام محرم و کاهش تقاضای مردم برای خرید طلا، احتمال گشایش‌های سیاسی همزمان با روی کار آمدن دولت چهاردهم و تاحدودی عرضه جدید خودروهای وارداتی، بر این بازار تاثیر گذاشته و آن را نزولی کرده است.

اقتصادنیوز در گزارشی تاکید کرده که برخی از فعالان بازار از اشباع فروش در بازار سخن گفته‌اند؛ به عقیده این گروه بازار باید برای تخلیه، اصلاح قیمت بدهد و با تغییر قیمت به سمت افزایش؛ روند پیشین خود را تداوم ببخشد.

اما آنچه که مشخص است این که تنها عاملی که در تغییر اساسی و ماندگار مسیر بازار اثرگذار است، تغییر در ساختار اقتصادی کشور است. به‌این معنا که تا زمانی که شاهد تغییر و اصلاح اساسی در پارامترهایی چون تورم و نقدینگی نباشیم، تاثیرات سیاسی تنها چند صباحی دوام خواهند آورد و پس از اندکی زمانی بار دیگر با بازاری صعودی همراه خواهیم شد، بنابراین تیم جدید خیابان پاستور برای اینکه بخواهند تغییری اساسی در بازار طلا و سکه ایجاد کنند، می‌بایست به‌این دو مولفه توجه ویژه داشته باشند در غیر اینصورت این بازار در واکنش به‌اخبار سیاسی داخلی و خارجی چند صباحی سربه‌زیر می‌شود و پس از گذشت مدتی کوتاه، به‌مسیر اصلی بازخواهد گشت.

نرخ امروز طلا و سکه

محصول  نرخ
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) ۳۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان 
سکه تمام طرح قدیم ۳۶ میلیون ۹۰۰  هزار تومان
نیم سکه بهار آزادی ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان 
ربع سکه بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان 
سکه یک گرمی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان 
طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۳۵۶ هزار تومان 
طلای ۲۴ عیار ۴ میلیون و ۴۷۵ هزار تومان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.